Huma

همای سعادت (Huma)

پرنده ی هما پرنده ای اسطوره ای از فرهنگ‌ عامه ایرانی و اشعار صوفیانه و دیوانی است. اگرچه اعتقاد بر این است که در آسمان زندگی می کند، اما هرگز روی زمین فرود نمی آید. طبق برخی از افسانه ها، هما هرگز استراحت نمی کند. زندگی خود را در بالای ابرها میگذراند و هرگز پا بر روی زمین نمی گذارد.

در شعر عثمانی از این پرنده به عنوان پرنده بهشتی یاد می شود. توصیفات اولیه از گروه پرندگان بهشتی (Paradisaeidae) این حیوانات را بدون بال یا پا به تصویر می‌کشد. کنفرانس پرندگان توسط عطار نیشابوری، پرنده را موجودی ترسیم کرد که تمایلی به سفر نداشت، زیرا ظاهراً سلطنت را بر کسانی که بر روی آنها پرواز می کرد منتقل می کرد. این مفهوم در ادبیات ایران به عنوان استعاره از اعراب نیز به کار می رود.

ویژگی‌های پر مانند پرنده هوما با عملکرد اعطای پادشاهی در اساطیر هند مرتبط بود. به عبارت دیگر، باور بر این بود که پرهای روی سر حاکمان، پرهای این پرنده است. در ادبیات عامیانه ترکیه نیز پرنده جایگاه برجسته ای دارد. در برخی از آثار، این موجود به عنوان نمادی از ثروت بزرگ به تصویر کشیده شده است.

ویژگی های فیزیکی

اعتقاد بر این است که این پرنده موجودی شبیه ققنوس است که هر صد سال یک بار خود را در آتش می سوزاند. دارای ویژگی های متمایز پرنده ماده و نر به عنوان اتحاد هر دو شکل در نظر گرفته می شود. هر دو طرف نر و ماده پرنده، دارای یک بال و یک پا هستند.

خانواده

گفته می شود که این پرنده منحصر به فرد تمام عمر خود را در آسمان بلند می گذراند و فقط برای تغذیه از استخوان ها بر روی زمین فرود می آید. در آسمان زاد و ولد می کند و زمانی که در هوا است تخم می گذارد که با سرعت زیاد شروع به سقوط به سمت زمین می کند. تخم‌ها قبل از برخورد به زمین در هوا از تخم بیرون می‌آیند و در سفر رو به پایین جوجه، چشمانش رشد می‌کند. جوجه با رسیدن به نزدیکی زمین به هوش می‌آید و از ترس اینکه برای رویارویی با مرگ به زمین بیفتد، فریاد کوبنده‌ای سر می‌دهد. حرکت خود را تثبیت می کند و به سمت بالا و به سمت امن ترین پناهگاهش یعنی مادرش پرواز می کند.

نامهای دیگر

این پرنده بیشتر به عنوان پرنده هما یا همای سعادت شناخته می شود. این اسم به معنای کلمه هما (Homa) که آتش قربانی است نیز مربوط می شود. این به تمایل پرنده هما، برای سوزاندن خود به خاکستر مانند ققنوس مطابقت دارد.

قدرت ها و توانایی ها

صید این پرنده فراتر از تصور بیشتر مردم تلقی می شود. با این حال، از آنجایی که اعتقاد بر این است که کسی که آن ها را می کشد در چهل روز خواهد مرد. همچنین اعتقاد بر این است که اگر سایه پرنده هما بر کسی بیفتد، سعادتمند است. اگر پرنده تصميم بگيرد بر کسي بنشيند، قرار سلطنت بر فرد محسوب مي شود.

تأثیر روز مدرن

پرنده هوما با گریفین اروپایی مرتبط بوده و الهام‌ بخش بسیاری از داستان‌های عامیانه است که حتی امروزه نیز محبوب هستند. ایران ایر ( Iran Air ) ناو هواپیمابر رسمی ایران از هما در نشان خود استفاده کرده است. نشان دولتی ازبکستان نیز این پرنده را نشان می دهد.

آیا 1403 سال تاریخ سازیه؟

همانطور که در مقاله اشاره شد، هما نماد سعادته و سایه اش بر سر هرکسی بیوفتد سعادتمند میشود ولی بجز این موضوع، سال 1403 سال اژدها است و سال اژدها به عنوان یکی از سال‌های مهم و خوش‌شانس در تقویم چینی در نظر گرفته می‌شود. اژدها سمبل قدرت، اقتدار، مقام، احترام، شانس، موفقیت، و ظرفیت می باشد. بنابراین، سال اژدها به عنوان یکی از سال‌های مهم و خوش‌شانس در تقویم چینی در نظر گرفته می‌شود. پس میتوان امیدوار شد که روز های خوش نزدیک است.

 

خوشنودی را با ما تجربه کنید-فروشگاه اینترنتی ریشه دار.

blog rishehdar-

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *